ΜΕ ΜΑΧΗΤΙΚΟΥΣ ΑΝΥΠΟΧΩΡΗΤΟΥΣ ΑΓΩΝΕΣ ΝΑ ΑΠΟΤΡΕΨΟΥΜΕ ΤΙΣ ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΙΣ-ΚΛΕΙΣΙΜΟ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΤΟ ΔΡΟΜΟ ΤΟΝ ΔΕΙΧΝΕΙ Η ΚΕΡΑΤΕΑ!
Η αναδιάρθρωση του χρέους της Ελλάδας, παρά τις συνήθεις ψεύτικες διακηρύξεις της κυβέρνησης, είναι πια θέμα λίγων μηνών, αν όχι εβδομάδων. Στην πραγματικότητα, πρόκειται για το διαβόητο σχέδιο της «ελεγχόμενης χρεοκοπίας», που έχουν επεξεργαστεί τα αστικά επιτελεία της χώρας μας, της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ειδικότερα της Γερμανίας. Η υποτιθέμενη «διάσωση» της Ελλάδας και άλλων χρεοκοπημένων χωρών θα συνοδεύεται από μνημόνιο διαρκείας, με αποικιοκρατικούς όρους και μέτρα πολύ σκληρότερα από όσα έχουν ληφθεί μέχρι τώρα: μείωση μισθών και συντάξεων πάνω από 50%, λεηλασία της δημόσιας περιουσίας από τους ντόπιους και ξένους τοκογλύφους, μετατροπή της υγείας, της παιδείας και κάθε κοινωνικού αγαθού σε εμπόρευμα.
Στα πλαίσια αυτά η δημόσια παιδεία μπαίνει άμεσα στο στόχαστρο, καθώς έχει συγκροτηθεί και ειδική ομάδα της τρόικας που θα συντονίζει τις περικοπές σε όλες τις βαθμίδες της. Το πρώτο βήμα είναι το κλείσιμο πάνω από 1000 σχολείων σε όλη την Ελλάδα (από τις 14.425 που λειτούργησαν το 2010), μέσα από τη διαδικασία των καταργήσεων και συγχωνεύσεων. Κατά το Υπουργείο, οι συγχωνεύσεις θα γίνουν με «παιδαγωγικά κριτήρια». Έως τα μέσα Μαρτίου θα ληφθούν οι τελικές αποφάσεις από την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας ώστε να προχωρήσει ο προγραμματισμός της σχολικής χρονιάς 2011-2012. Θα έχουν προηγηθεί (έως τις 25 Φεβρουαρίου) οι προτάσεις των περιφερειακών διευθυντών εκπαίδευσης για τα σχολεία που θα καταργηθούν ή συγχωνευθούν και η συνάντηση της ηγεσίας του υπουργείου με εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (στις 28/2). Κείμενο αυτής της ειδικής ομάδας της Τρόικας και του Υπουργείου αποκαλύπτει ακόμη την πρόθεση τους να φτιάξουν ένα διαρκή μηχανισμό κλεισίματος και συγχωνεύσεων σχολικών μονάδων που θα λειτουργεί και τα επόμενα χρόνια. Έχει ήδη εγκαταστήσει το αναγκαίο μηχανογραφικό σύστημα με το οποίο θα αξιολογούνται οι υποψήφιες για συγχώνευση ή κατάργηση σχολικές μονάδες. Τα κριτήρια μάλιστα σχετίζονται με τη διαδικασία αυτοαξιολόγησης που ήδη επιχειρεί το Υπουργείο να εφαρμόσει πιλοτικά. Οι συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολικών μονάδων λοιπόν, θα είναι μια διαρκής διαδικασία, που δεν θα έχει τελειωμό.
Συγκεκριμένα για το νομό Θεσσαλονίκης, με βάση τις προτάσεις των διευθυντών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης προκύπτει ότι στην περιοχή Ανατολικής Θεσ/νίκης κλείνουν μέσω συγχώνευσης 10 σχολικές μονάδες, μειώνεται ο αριθμός των τμημάτων κατά 31,αλλάζουν σχολείο 1658 μαθητές και χάνονται περίπου 90 οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών. Στην περιοχή Δυτικής Θεσ/νίκης κλείνουν μέσω συγχωνεύσεων12 σχολεία και μέσω καταργήσεων 8 σχολεία (2ο ΓΕΛ Μενεμένης, 5ο Γ/σιο Αμπελοκήπων, 1ο ΕΠΑΛ Ελευθερίου Κορδελιού, 1ο ΕΠΑΛ Πολίχνης, ΕΠΑΛ Αγ. Αθανασίου, ΕΠΑΣ Λαγκαδά, ΕΠΑΣ Κουφαλίων, ΕΠΑΣ Νεάπολης,), μειώνεται ο αριθμός των τμημάτων κατά 67, αλλάζουν σχολείο 1990 μαθητές και χάνονται περίπου 190 οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών.
Οι συνέπειες θα είναι βαριές για τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και το δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης.
Στο βωμό της εξοικονόμησης χρημάτων αγνοούνται παντελώς βασικές παιδαγωγικές αρχές όταν δεκάδες χιλιάδες παιδιά, και ιδιαίτερα στις υποβαθμισμένες και απομακρυσμένες περιοχές, θα εξαναγκαστούν σε εξοντωτικές μετακινήσεις που δεν θα ξεπερνούν τα “45 λεπτά για τη δευτεροβάθμια και 30 λεπτά για την πρωτοβάθμια” όπως υπόσχεται το Υπουργείο. Πόσο παιδαγωγικό μέτρο είναι άραγε για αυτούς τους μαθητές να χάνουν χρόνο από τη ξεκούραση τους ή από τον ελεύθερο χρόνο τους για να μετακινούνται καθημερινά δεκάδες χιλιόμετρα ή να διανύουν πεζοί δρόμους επικίνδυνους για την ασφάλειά τους; Ακόμη με το κλείσιμο σχολείων σε υποβαθμισμένες περιοχές ή περιοχές με ιδιαίτερες συνθήκες (π.χ Δενδροπόταμος.) θα διογκωθεί η ήδη αυξημένη μαθητική διαρροή και θα πετάξουν ολόκληρα κομμάτια της νεολαίας εκτός εκπαιδευτικής διαδικασίας. Επίσης το σύνολο των μαθητών θα στοιβαχτούν σε τμήματα το λιγότερο 30 παιδιών για Β΄/θμια και 25 για την Α΄/θμια χειροτερεύοντας την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Ιδιαίτερα ισχυρό πλήγμα δέχονται οι μαθητές της τεχνικής εκπαίδευσης όπου με το κλείσιμο πολλών ΕΠΑΛ (π.χ Κορδελιού με 208 μαθητές) και πολλών ΕΠΑΣ, το πρόβλημα που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν αυτοί οι μαθητές θα είναι ως και ανυπέρβλητο. Αφού αντίστοιχα σχολεία και ειδικότητες είτε βρίσκονται πολύ μακριά είτε δεν υπάρχουν.
Οι μαζικές συγχωνεύσεις στις περισσότερες περιπτώσεις οδηγούν στην δημιουργία σχολικών συγκροτημάτων-μαμούθ (π.χ. συγχώνευση 4ου και 5ου ΓΕΛ Καλαμαριάς με 600 μαθητές) και συνδέονται άμεσα με τα σχέδια του υπουργείου για το λεγόμενο «νέο Λύκειο». Η μαζική συγκέντρωση μαθητών είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τη λειτουργία πολλαπλών κατευθύνσεων, που σημαίνει κατακερματισμό των αναλυτικών προγραμμάτων και αντικατάσταση της σφαιρικής γνώσης με χρηστικές δεξιότητες, προσαρμοσμένες στο μοντέλο του «απασχολήσιμου» εργαζόμενου-δουλοπάροικου.
Ταυτόχρονα, χάνονται πανελλαδικά χιλιάδες οργανικές θέσεις, που σε συνδυασμό με την αύξηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών, με την αύξηση του αριθμού των συνταξιοδοτήσεων (λόγω του νέου ασφαλιστικού) και με τους σχεδόν μηδενικούς διορισμούς ( 1 πρόσληψη για 5 ή και 7 αποχωρήσεις) θα οδηγήσουν τους εκπαιδευτικούς σε εργασιακή περιπλάνηση, σε εξοντωτικές εργασιακές συνθήκες, σε κατακόρυφη αύξηση των ελαστικών μορφών εργασίας (αναπληρωτές, ωρομισθίους, αναπληρωτές μειωμένου ωραρίου) και θα ανοίξουν το δρόμο για μαζικές απολύσεις. Στην ίδια κατεύθυνση της εργασιακής εξαθλίωσης των εκπαιδευτικών κινούνται οι υποχρεωτικές μετακινήσεις «πλεοναζόντων» εκπαιδευτικών σε άλλους νομούς, ακόμα και εκτός περιφέρειας!
Στο μεταξύ, η όλο και μεγαλύτερη μεταφορά των δαπανών λειτουργίας των σχολείων στους διαβόητους «καλλικρατικούς» δήμους, των οποίων η άθλια οικονομική κατάσταση τίποτα δεν εγγυάται. Η κατάσταση φέτος επιδεινώθηκε από την περικοπή της κρατικής επιδότησης για τις λειτουργικές δαπάνες των σχολείων στο μισό και έχει οδηγήσει πολλά σχολεία σε αδυναμία κάλυψης και των πιο βασικών αναγκών τους.
Ο χρόνος που απομένει στην κλεψύδρα της ιστορίας είναι πια πολύ λίγος. Η ασφυκτική κατάσταση-κόλαση που ετοιμάζουν για όλη την κοινωνία δεν πρέπει να μας βρει απροετοίμαστους. Το δρόμο μας τον δείχνουν οι εξεγερμένοι της Αιγύπτου και της Τυνησίας και οι ηρωικοί μετανάστες απεργοί πείνας. Είναι όσο ποτέ άλλοτε επιτακτική ανάγκη να καταπιαστούμε συστηματικά οι ίδιοι με την οργάνωση των αγώνων μας, χωρίς να περιμένουμε σωτηρία από κανέναν. Να οργανώσουμε έναν μαζικό και ανυποχώρητο αγώνα διαρκείας ενάντια στις καταργήσεις – συγχωνεύσεις σχολείων. Δυναμικές τοπικές κινητοποιήσεις, ακόμα και καταλήψεις, σε δήμους, περιφέρειες, διευθύνσεις κλπ., απαιτώντας να μη γίνουν συγχωνεύσεις/κλεισίματα σχολείων και να καλύψει το κράτος τις στοιχειώδεις υποχρεώσεις του προς τα σχολεία. Κανένας γονέας να μη βάλει λεφτά από την τσέπη του για την μετακίνηση των μαθητών και για τη λειτουργία των σχολείων.
Άμεσα σύγκλιση- δημιουργία:
- Κοινών συνελεύσεων και δράσεων δασκάλων, καθηγητών, μαθητών και γονιών
- Επιτροπών αγώνα σε κάθε περιοχή και συντονιστικά σε επίπεδο πόλης και πανελλαδικά
ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ:
- ΚΑΜΙΑ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ – ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΗ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
- ΚΑΝΕΝΑ ΤΜΗΜΑ ΠΑΝΩ ΑΠΟ 20 ΜΑΘΗΤΕΣ
- ΑΥΞΗΣΗ ΤΩΝ ΔΑΠΑΝΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ στο 5% του ΑΕΠ, ώστε να καλυφθούν οι ζωτικές ανάγκες της δημόσιας εκπαίδευσης.
- ΕΝΙΑΙΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΔΩΡΕΑΝ ΔΩΔΕΚΑΧΡΟΝΟ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
ΟΛΟΙ ΣΤΗΝ ΑΠΕΡΓΙΑ ΣΤΙΣ 23 ΦΛΕΒΑΡΗ
10:30 στο Εργατικό Κέντρο Θες/νίκης